75. Yılında "Kürk Mantolu Madonna" Temalı Fotoğraf Yarışması

 

Bir düşüncenin, bir duygu ya da güzelliğin anlatılmasında kullanılan yöntemlerin tümü ve bu yöntemler sonucunda ortaya çıkan üstün bir yaratıcılıktır sanat. İnsanoğlu yüzyıllardır bilgisini, gözlemlerini, iç dünyasını ve yaratıcı gücünü; farklı malzemeler ve yöntemler kullanarak anlatıyor. Ancak her ne şekilde olursa olsun hepsinin temelinde estetik algı ve güzellik yatıyor.

Öyleyse güzel olan nasıl yaratılıyor?

Afşar Timuçin, “Güzeli farklı sanat dallarında değişik görünümler altında buluyoruz. Her sanat dalı güzeli kendine göre, kendi olanaklarına, kendi yöntemlerine, kendi teknik olasılıklarına göre belirlemekte ya da biçimlemektedir. Her sanat güzeli oluşturulurken başka biçimler kullanır, kimi tahtayı yontar, kimi boyaları karıştırır, kimi sözlerle, sözcüklerle oynar ancak amaç ortaktır.” diyor ve çok da doğru söylüyor.

Bu görüşün de belirttiği gibi estetik, sanatları birbiriyle kardeş kılıyor. Her sanat, öbür sanatlara hiçbir şey söylemeyen apayrı bir güzelin peşinde olsaydı estetikten ya da tek bir estetikten söz edemeyecektik; belki estetiklerden, ayrı ayrı estetiklerden, birbiriyle hiçbir bağlantısı olmayan apayrı güzel araştırmalarından söz edebilecektik. Voltaire’nin dediği gibi, “Tüm sanatlar kardeştir, her sanat öbür sanatları aydınlatır.”

İşte tam da bu noktada, biz konuyu edebiyat ve fotoğraf sanatı bütünlüğünde ele almak istedik. Eğer bir fotoğraftan binlerce öykü çıkarılabiliyorsa bir edebi eser de neden fotoğraf karelerine taşınamasın? Edebi metnin olanakları sayesinde, okuduğunu zihninde canlandıran okuyucu; anlatılanların yarattığı zihinsel imajları, bir kompozisyon halinde neden görsel bir alana taşımasın?

Hani her fotoğraf karesinin bir öyküsü vardır ve fotografçı görsel imgeleri kullanarak hikâyeyi anlatır ya, bu sefer de bir hikâyenin başka başka gözlerden fotoğrafları olsun istedik ve “Basımının 75. Yılında Kürk Mantolu Madonna Fotoğraf Yarışması”nın hazırlıklarına başladık.

Peki, neden Kürk Mantolu Madonna?

Çünkü…

Sabahattin Ali’nin kaleme aldığı ve Türk edebiyatının en güçlü yapıtlarından biri olan bu ölümsüz eserin, 18 Aralık 1940 - 8 Şubat 1941 tarihleri arasında Hakikat gazetesinde “Büyük Hikâye” başlığı ile tefrika edilişinin üzerinden 78, 1943 kitap olarak yayımlanışının üzerinden ise 75 yıl geçti.

Buna karşın; 2010 yılından itibaren Türkiye’nin çok satan kitaplar listesinde en üst sırada yer alan Kürk Mantolu Madonna sadece Türkiye’de değil, dünyada da özel bir ilgi gördü. Türkiye’deki satış rakamları bir milyona yaklaşan roman, 2017 itibarıyla 20’den fazla ülkede yayımlandı ve Penguin Classics dizisinde yer aldı. Dolayısıyla öğrencilerimize okuma aşkını, sanatın birleştirici gücünü aşılamaya çalışırken böylesi nadide bir eser, bizim için seçilebilecek kitaplar arasında öncelikli hale geldi.

 

Irmak Okulları Türkçe-Edebiyat Bölümü olarak bu çalışmayla ortaöğretim seviyesindeki gençlerin, sanat dalları aslında bir bütünlük oluşturduğunu fark etmelerini; sanatçının düşüncelerini dışa vurum aracı olarak kullandığı sözün yerine, kendi görüş, anlayış ve üsluplarınca söz konusu romandan yola çıkan bir pasajı, bir cümleyi görünür kılmalarını yani edebi anlatının onlara verdiğini, gördüklerini göstermelerini bekliyoruz.

 

YARIŞMAYA KATILIM FORMUNA ulaşmak için tıklayınız

K.M.M ŞARTNAME ulaşmak için tıklayınız

Irmak Okulları "Kürk Mantolu Madonna" Temalı Öğrenci Çalışmalarına ulaşmak için tıklayınız

 

 

SEÇİÇİ KURUL

 

PROF. DR. FİLİZ ALİ

Prof. Dr. Filiz Ali, 1937 İstanbul doğumlu piyanist ve müzikbilimcidir. Gazeteci-yazar Sabahattin Ali'nin kızıdır.

Ankara Devlet Konservatuarı piyano bölümünü bitiren sanatçı Ferhunde Erkin'in sınıfından 1958 yılında mezun oldu, ABD'de çalışabilmek için Fulbright bursu kazandı. Boston, Massachusetts'de David Barnett'le öğrenim gördüğü New England Conservatory of Music'te (Yeni İngiltere Müzik Konservatuarı) ve New York'taki Mannes College of Music'te (Mannes Müzik Koleji) Frank Sheridan'la çalıştı. Müzikoloji alanındaki hocaları, New England Konservatuarı’nda Daniel Pincham, Londra Üniversitesi’nde Brian Trowell’dir.

Yurda döndükten sonra sırasıyla Ankara Devlet Konservatuarı, Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü ve MSÜ Devlet Konservatuarı’nda piyano ve korrepetisyon dersleri veren Filiz Ali’yi müzik eleştirisine özendiren, Bülent Arel ve Faruk Güvenç olmuştur.

Öte yandan sanatçıyı 1962-65 yılları arasında piyanist Greta Gilmartin ile “Piyano ikilisi” ve 1970-80 yılları arasında soprano Karin Görgün ile “Lied” resitalleri verirken görüyoruz. Bu konser etkinlikleri ve öğretim üyesi olarak çalışmaları, onun müzikolojik araştırmalarını kısıtlamamıştır. Eleştirmenimizi 1962’den 1985 yılına kadar olan dönemde usta bir “radyo programcısı” kimliğiyle tanıyoruz. Yaptığı programların genel başlıkları şöyledir:

“Her Ülkeden Halk Şarkıları”,

“Yeni Dünyadan Halk Şarkıları”,

“Dünya Folkloru”,

“Piyano Edebiyatından”,

“Vokal Müzik”,

“Günümüzde Caz”.

1989-92 yılları arasında Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nun genel sanat yönetmenliğini yapan Filiz Ali’nin müzik yazılarını topladığı iki kitabı şunlardır:

- "Müzik ve Müziğimizin Sorunları”, İstanbul 1987;

- "Dünyadan ve Türkiye’den Müzisyen Portreleri”, İstanbul 1994

İstanbul'da Mimar Sinan Üniversitesi'nin 1990-2005 yılları arasındaki Müzikoloji Bölümü'nün başkanıydı ve aynı zamanda Ayvalık Uluslararası Müzik Akademisi'nin kurucu ve 1998'den beri direktörüdür.

TRT için 1962-1995 yılları arasında müzik programları yaptı ve Cumhuriyet, Hürriyet, Yeni Yüzyıl ve Radikal gazeteleri için müzik eleştirmenliği yaptı.

Mimar Sinan Üniversitesi’nden emekli oldu. Artık Sabancı Üniversitesi’nde haftada bir gün “müziğin baş eserleri” isimli dersi veriyor. Zamanının büyük bölümünü Ayvalık’taki akademiye ayırıyor. Bir yandan da Milliyet Gazetesi'nde müzik yazıları yazıyor.

Balkan Müzik Forumu'nun bir üyesidir, Uluslararası Müzik Konseyi ve Avrupa Müzik Konseyi'nin temsilcisidir.

Müzik ve müzisyenler hakkında yedi kitabın yazarıdır.

 

SEVENGÜL SÖNMEZ

 

1973’te Almanya’da dünyaya geldi. İlk ve orta öğretimini İstanbul’da tamamladı. 1994’te Hacettepe Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünü bitirdikten sonra aynı bölümde lisansüstü eğitimini tamamladı.

1998’den bu yana, “Cumhuriyet Kitap”, “Radikal Kitap”, “Kitaplık”, “Virgül”, “Varlık” gibi dergilerde yazıları yayımlanıyor. YKY için Sait Faik’in bütün eserlerinin editörlüğünü yaptı, Sait Faik’in mektuplarını Karganı Bağışla adı altında yayımladı. Sabahattin Ali’nin bütün eserlerinin eleştirel basımını Delta serisinden yayımladı ve mektuplarını Hep Genç Kalacağım adıyla bir araya getirdi. Sabahattin Ali’nin öykülerinden oluşan seçkisi de Kamyon adıyla yayımlandı. Sabahattin Ali’nin yaşamöyküsü fotoğraflarla anlatan “Bir Fotoğraf Camı” (2007), “Fotoğrafını Bekliyorum” (2012) sergilerinin küratörlüğünü yaptı.

Adalar Müzesi’nin edebiyat danışmanlığı, Sait Faik Müzesi, Cahit Sıtkı Tarancı Müzesi, Ziya Gökalp Müzesi küratörlüğünü de üstlendi. Adalar Müzesi’nde “Adalar, Yazarlar, Şairler, Mitostan Edebiyata” (2011) adlı bir sergi açtı.

Diyarbakır Cahit Sıtkı Tarancı, Ziya Gökalp müzeleri ve Burgazada Sait Faik Abasıyanık Müzesi’nin küratörlüğünü üstlendi.

İthaki Yayınları için Kemal Tahir’in yayımlanmamış öykülerini kitaplaştırdı. Everest Yayınları için Melih Cevdet Anday’ın bütün eserlerini ve Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın eserlerinin sadeleştirilmiş basımlarını hazırlamaktadır.

Çok sayıda kitabın editörlüğünü üstlendi. Yapı Kredi Yayınları, Koç Üniversitesi Yayınları, Bilgi Üniversitesi Yayınları, Everest Yayınları, Kapı Yayınları, Can Yayınları olmak üzere farklı yayınevlerinde editör, çevirmen, yayına hazırlayan olarak yayıncılık sektörünün pek çok alanında çalıştı.

Editörler Platformu kurucu üyelerindendir.

2009-2015 arasında Bilgi Üniversitesi’nde edebiyat arşivi yöneticiliği yaptı ve Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü’nde editörlük dersleri verdi. TYB ile Bilgi Üniversitesi’nin 2012 öğretim yılında başlattığı Yayıncılık Okulu’nun koordinatörlüğü de yapmakta ve bu programda ders vermektedir.

2012-2015 arasında TİMAŞ Yayınları’nda  Editörlük biriminin danışmanlığını yürüttü.

 

İSA ÇELİK

1944 yılında Mersin’in Gülnar ilçesinde doğdu. Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi, İşletme İktisadı bölümünü bitirdi (1970). 1958 yılında fotoğrafa başladı. Sanatsal bir eylem olarak yaptığı fotoğraf çalışmalarının yanı sıra bilim, kültür ve sanat insanlarının portre fotoğrafları ile Anadolu uygarlıkları üzerine fotoğraflar çekti. Ayrıca çok sayıda afiş ve poster ile kitap, plak, kaset ve CD kapağı hazırladı; tiyatro oyunlarına dia projeksiyon uygulamaları yaptı. 1973’teki “ İnsan ” adlı ilk fotoğraf sergisi ile birlikte yüz kadar kişisel sergi açtı.

UNESCO’ya bağlı, Uluslararası Fotoğraf Sanatı Federasyonu FIAP’ın “Artist of FIAP” (AFİAP) unvanına sahip olan İsa Çelik’in fotoğrafları uluslararası sergi, yarışma ve bienallerde yer aldı. Antalya Altın Portakal Film Festivali, Adana Altın Koza Film Festivali ve Ankara Film Festivali Seçici Kurul Üyelikleri yapan Çelik, İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde Temel Fotoğrafçılık (Basics of Photography) dersleri verdi.

Görsel Sanatçılar Derneği (GSD) Başkanlığı, Perde ve Sahne Sanatçıları Sendikası (PERSAİŞ) Yönetim Kurulu Üyeliği ve Mimar Sinan Üniversitesi’ne bağlı Fotoğraf Enstitüsü’nün kuruluşunda Danışma Kurulu Üyeliği yaptı. Aralarında Profesyonel Tanıtım Fotoğrafçıları Derneği (PFTD), Nazım Hikmet Kültür ve Sanat Vakfı, Uğur Mumcu Araştırmacı Gazetecilik Vakfı (UMAG) olmak üzere, birçok dernekte üyeliği olan Çelik, İFSAK Onur Üyesi’dir. 

Edebiyat başta olmak üzere diğer sanatlara da çok yakın duran, yapıtlarında ağırlıklı olarak insan konusunu işleyen ve çocuklar için yazdığı masalları, birçok çocuk dergisinde yayımlanan sanatçının “Nazım Hikmet Foto-Grafik Çalışmalar Albümü”, “Türkiye’nin Akdeniz Bölgesi”, “El sanatları”, “Osmanlı’dan Bugüne Türk Fransız İlişkileri”, “Nevşehir”, Türk Fotografçıları Kütüphanesi Dizisi’nden çıkan “İsa Çelik” fotoğraf albümü, “Dur Gitme” (Öykü), “Naldöken” (Öykü), “Ağaçtan İnsana Zeytin Anıtları” olmak üzere yayınlanmış dokuz kitabı vardır. Ayrıca T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları’ndan çıkan, editörlüğünü Konur Ertop ve Özgen Kılıçarslan’ın yaptığı Fazıl Hüsnü Dağlarca kitabında ve editörlüğünü Mustafa Şerif Onaran ve Özgen Kılıçarslan’ın yaptığı Fethi Naci kitabında yer alan fotoğrafların büyük çoğunluğu sanatçıya aittir.

 

PROF. DR. MEHMET BAYHAN

Fotoğrafçı ve akademisyen olan Prof. Dr. Mehmet Bayhan, 1940 yılında Malatya’da doğdu. İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Mimarlık Bölümü’nü bitiren Bayhan, fotoğraf ana sanat dalında “sanatta yeterlilik” unvanını aldı. Mehmet Bayhan Türkiye’de ilk fotoğraf bölümünün kurucularından ve fotoğraf ana sanat dalında ilk profesördür. Meslek yüksekokullarında ilk fotoğraf programının kurucusu olan Bayhan, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi’nin de kurucu dekanıdır.

Birçok ulusal ve uluslararası çalışma, ödül ve unvanı bulunan; Türk fotoğrafının yönelimini belirleyen önemli isimlerden birisi olan Prof. Dr. Mehmet Bayhan, Fransa ‘Chevalier de l’ordre des palmes academiques’ nişanı sahibidir. Türk fotoğrafına düzenleyici, örgütleyici ve eğitici olarak uzun yıllardır hizmet veren ve kişisel sergiler de açan Bayhan; Mimar Sinan Üniversitesi Fotoğraf Bölümü ve Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi gibi köklü kurumların kurucuları arasında yer almaktadır. Birçok katalog, albüm ve kitap hazırlayan; yurt içinde ve dışında (20 ülkede yaklaşık 34 ödül) ödüller alan Prof. Dr. Mehmet Bayhan’ın yayımlanmış 190’a yakın makalesi bulunmaktadır.

Fotoğraf dünyasının en eski derneği İFSAK’ım başkanlarından olan Prof. Dr. Mehmet Bayhan;  Uluslararası Fotoğraf Sanatı Federasyonu’nca (FIAP/ Federation Internationale de Art Photographique), “ESFIAP”, “AFIAP” ve HonEFIAP unvanlarına değer görülmüş ve yapıtları bu kuruluşun koleksiyonuna alınmıştır. FIAB’ın 1986’da Andorra’da düzenlediği Renkli Baskı Bienali’nde “Özel Ödül” kazanan Prof. Dr. Mehmet Bayhan’a; Japonya, Pakistan, Bulgaristan, Avusturya ve Romanya’da fotoğraf kurumları tarafından onur üyelikleri de verilmiştir.

 



Bu sayfa 18.1.2019 09:53:21 tarihinde güncellenmiş ve 104 defa ziyaret edilmiştir.

BAŞVURU FORMLARI

Aşağıdaki formları doldurarak istediğiniz konuda bize ulaşabilirsiniz.

IRMAK OKULLARI

  • Cemil Topuzlu Caddesi No:100 Caddebostan P.K. 34728 Kadıköy - ISTANBUL
  • Anaokulu Direk Hat : 0 (530) 173 00 11
  • Telefon : 0 (216) 411 39 23 - 24 - 25
  • Faks : 0 (216) 411 39 26
  • E-Posta : ogrenci.isleri@irmak.k12.tr
  • Yerleşke Planı için tıklayınız